Prova på viltspår

Är du sugen på att prova på viltspår?
Söndagen den 18 juni har vi möjlighet att erbjuda Råådalens medlemmar att prova på viltspår.

En otroligt rolig aktivitet som passar de allra flesta hundar.

När:
Söndag 18 juni
Var:
Hässleholm
Instruktör:
Stefan Nilsson, Essenem Hunsport
Kostnad:
890 kr/ekipage

Vad är viltspår?
Ett viltspår är ett spår som har anlagts av en mänsklig spårläggare. Spårläggaren använder en skank (ett ben) från ett vilt djur, vanligtvis ett klövdjur, som släpas i spåret. Dessutom skvätts blod ut i spåret. Hunden ska spåra vittringen från blodet och skanken, inte spårläggarens vittring.

Syftet med viltspår är att ta reda på om hunden är lämplig att använda till eftersök av skadat eller dött vilt.

Anmälan:
Skicka din anmälan till sara.bjorck1@gmail.com senast den 30 april. I mejlet behöver vi följande information: Förarens namn och medlemsnummer; hundens namn, ras och ålder; eventuella förkunskaper. Observera att din anmälan är bindande! Vi behöver vara minst 5 st för att dagen ska bli av (max 10 st). Din plats bekräftas via mejl.

Mer information (betalinformation, utrustning, klöv, blod, fika mm) kommer att skickas ut via mejl i god tid innan kursdagen.