Sara Björck

Agility

Sara heter jag och har hållit på med agility sedan 2007. Jag är utbildad A1 (2014) och A2 (2017) instruktör.
2012 satte jag för första gången skorna på en tävlingsbana och är sedan dess fast. Jag älskar att tävla agility!
Idag tävlar jag med klass 3 med Border collien Sammy, som inte är min egen hund. Jag har själv en liten Borderterrier på 1 år.
Som instruktör är jag rak, ärlig och tävlingsinriktad och älskar att peta i detaljer med kursdeltagarna!
Men det som är absolut viktigast för mig är att agility ska vara roligt, både på träningsplanen och tävlingsbanan!

Sara Sandberg

Hjälpinstruktör

Hjälpinstruktör sedan augusti 2020. Jag har en Tysk mittelspitz, Zelda som är lite mer än 1,5 år. Vi tränar främst agility och rallylydnad, och hoppas på ett par tävlingsdebuter under året. Vi längtar också efter att utställningarna drar igång igen! Som person är jag lugn, tålmodig och prestigelös och är van vid att hjälpa människor att hitta de lösningar och metoder som passar dem.

Eva Hurtig

Allmänlydnad | Spår | Rapport | Sök

Eva heter jag och jag har varit aktiv i brukshundklubben sedan runt 1986-87.
Är utbildad i den gamla utbildningen – där man blev A – SBK instruktör och då fick hålla samtliga kurser på klubben. Sedan har jag gått specialutbildningar inom spår, rapport och sök.
Har även utbildat 2 st. tjänstehundar inom flygvapnet
Jag har provat på det mesta med mina hundar genom åren, men de saker jag brinner mest för är lydnad, dirigerings/apporteringsövningar, spår och rapport, fast egentligen gillar jag ALLT som man kan göra med sin hund.
Det som jag inte har utövat särskilt mycket är freestyle och agility. Det som satt stopp för dessa aktiviteter är mina knän och tiden.
Tävlat är något som jag gjorde väldigt mycket med min första B. Collie.
Har även vallat med båda mina B. Collier.
De efterföljande hundarna har jag tävlat något litet med, då jag inte uppskattar detta lika mycket som förr.
Nuförtiden gillar jag mest att bara jobba med mina hundar och ha det trevligt tillsammans.
Har dock alltid i baknacken att jag ev. skall ut och tävla, när jag tränar .
Dagens hundar (2020) är Pluto, en 4-årig Vorsteh hane, som är uppflyttad till lägre klass rapport, lydnadsklass I och godkänt anlagsprov i viltspår.
Andra hunden är en Bolonka – rysk liten sällskapshund på 8 månader – en liten hovnarr till Pluto, som hänger med på ALLT.
Som instruktör är jag nog ganska rak på sak mot mina kursare. Det som jag gillar allra mest med att vara instruktör, är att hjälpa förarna när de har problem med sina hundar (problemhund/hundproblem) … finns inget bättre än att se hur tillit och en bra relation växer fram hos ekipaget, där det inte fanns något innan.
Min egen filosofi är att jag bestämmer, men att vi bygger på ett relations konto hela tiden. Detta görs via olika saker varje gång vi är ute.
Det viktigaste är att vi har roligt ihop och att de vill vara med mig istället för andra hundar.
Mitt motto är: Man får den hund man förtjänar och vad detta innebär … ja det får var och en lägga i själva.

Jane Ahlberg

Hjälpinstruktör

Jag heter Jane Ahlberg Jag har haft hund sedan 2003.
Jag tränar och tävlar i olika grenar tillsammans med min hund Peggy.
Jag är medhjälpare på Maria Venhammars kurser.

Maria Venhammar

Avtalsinstruktör

Jag heter Maria Venhammar och jag har varit instruktör i Svenska Brukshundklubben sedan 1975. Jag har också tävlat i det mesta inom den svenska hundvärlden.
Mina specialintressen är clickerträning och att lösa kluriga problem. Tillsamman med min vän och medarbetare Jane Ahlberg håller jag i de kurser som klubben behöver.
Just nu tränar/tävlar jag med Ullis (mudi) och Leya (borzoi).

Annika Hedman

Allmänlydnad

Annika heter jag och har hållit på med hund i Råådalens BK sedan början av 90-talet.

Är instruktör med inriktning valp- och allmänlydnadskurser.
Gillar alla hunduppgifter där hunden får jobba med nosen, har sysslat lite med spår, sök, nosework mm.

Carina Fagerström

Allmänlydnad

I första hand håller jag valp-/ och allmänlydnadskurser. Min dobermann Ticko tränar jag i spår, sök, lydnad och specialsök. Det jag tycker är roligast är trix o trams (kontakt) och nosarbete. Tillhör även den skara som gillar utställningar.

Erika Elgström

Allmänlydnad | Rallylydnad

Jag är uppvuxen med hund och hundträning men min nuvarande mops Berit är min första tävlingshund och hon har lärt mig otroligt mycket och har varit en fantastisk läromästare. Hon har titlar i tävlingslydnad, agility och hopp och dessutom rallylydnadschampion. Jag tycker att det viktigaste är att man har en glad hund som gillar att vara med sin förare. Jag tror att hundägaren själv sitter på alla lösningar eftersom de känner sin hund bäst och att jag finns till för att hjälpa dem komma på den lösningen, det viktigaste jag försöker lära ut på alla mina kurser är en problemlösningsteknik som kan användas även när jag inte är på plats.

Charlotte Jostvik

Allmänlydnad

Jag är utbildad allmänlydnadsinstruktör med fortsättningsutbildning problembeteende, mentalkunskap samt friskvårdsinstruktör inom SBK. Haft hund sedan 1990-talet och vill ha roligt tillsammans med mina hundar. Att få utvecklas tillsammans med hundar är min livspassion. Mitt motto är för hundens bästa där tillit, samarbete och bestämmande är något som speglar mina kurser.

Anna Sandberg

Agility

Jag heter Anna-Maria Sandberg, kallas Anna. 2006 trillade jag in i agilityvärlden genom en Prova-på-kurs med min Wilma. Sedan har jag bara fortsatt. Idag har jag min SM-hund, Lycke, min klass 2 hund Pixie och min klass 1 hund Nellie. Tillsammans med dem blir jag glad, inspirerad, utmanad och ofta glatt överraskad. Vi tränar agility, rallylydnad och ibland spårar vi. Hundträning för mig ska vara enbart positivt och det är det jag vill förmedla på mina kurser. Njut av att vara i team med en bästa kompis.