Höstens träningsgrupper

Evas Träningsgrupp – tisdagar
Start 22 augusti 19.00

Här tränar vi alla lydnads moment inom lydnad och bruks. Ibland kommer några rallylydnadsmoment inflikades samt budföring.
Det vi lägger fokus på är störningsträning och stadga – sådant som man inte kan träna själv.
Vi tränar på gruppens önskemål och alla tränar på sin nivå.
Man skall ha gått en startklass/lydnadsklass 1 kurs för att delta.
Träningen startar alltid med platsliggning och sittande i grupp.
Vi tränar utomhus fram till mitten av oktober och denna träning kostar 300 kr vilka insätts på bankgiro 679-0984 (Swedbank) märk inbetalningen med Eva’s träningsgrupp. Krav att man är medlem i Råådalens Brukshundsklubb.

Från mitten av oktober tränar vi inomhus i ett stort ridhus och då kostar detta 300 kr för de som vill träna där.
Anmälan/frågor sker antingen till ehurtig@telia.com eller mobil nr. 0734412075.

Välkomna nya, gamla samt nygamla deltagare önskar Eva, Wirra och Pluto

Träningsgrupp Rallylydnad – onsdagar
Start 23 augusti 17.45–20.00

Rallylydnad bygger på glädje och samarbete mellan föraren och hunden, det är en sport för alla (både förare och hundar). Rallylydnad ger dig god kontakt och följsamhet med din hund.
Ekipaget genomför en bana med ett antal skyltar, på varje skylt står det vad ekipaget ska göra.
Vi hjälps åt att stötta varandra och utveckla varandra, oavsett om det handlar om nybörjare som behöver hjälp med utförandet eller om man har problem med inlärningen av ett visst moment eller om man har något annat problem.
Varje onsdag (så länge vädret tillåter) mellan 17.45–20.00 tränar vi rallylydnad tillsammans.
Vi kommer överens om vi bygger och hjälps åt att plocka både fram och undan.

Pris: 300 kronor/termin. Krav att man är medlem i Råådalens Brukshundsklubb
Betala till bankgiro: 679-0984 (Swedbank)

Anmäl/frågor till Erika_Elgstrom@hotmail.com, 0735-605475, jenny@jennypettersson.se,
Alla är varmt välkomna!

Träningsgrupp Lydnad inriktning tävlingsmoment – torsdagar
Start 24 augusti 18–19.30

I lydnaden ska hunden läras att utföra ett flertal olika moment både nära föraren och på avstånd. Hunden ska kunna hämta föremål och hoppa över hinder. Momenten sker både med och utan koppel. Viktigt i lydnad är samarbetet mellan förare och hund.
Ett bra lydnadsekipage har ofta en fin och förtroendefull relation.
En person som håller på med lydnad gillar nog ofta klurigheter och blir duktig på att träna detaljer och lösa svårigheter. Belöningen blir ofta en harmonisk och nöjd hund som fått använda sitt huvud till problemlösning.

Här riktar vi oss till de som har tävlat eller planerar att tävla i lydnad. Vi kommer att diskutera förbättringar i moment, momentinlärning, eller andra problem som kan uppkomma inom tävlingslydnad.

Vi kommer också att kunna turas om att vara tävlingsledare åt varandra för att få så tävlingslikträning som möjligt efter önskemål.
Varje torsdag (så länge vädret tillåter) mellan 18–19.30 tränar vi tillsammans, deltagarnas önskemål styr upplägget för varje träningstillfälle.

Pris: 300 kronor/termin. Krav att man är medlem i Råådalens Brukshundsklubb
Betala till bankgiro: 679-0984 (Swedbank)
Anmäl till Erika_Elgstrom@hotmail.com, 0735605475, annapannalingonben@hotmail.com,
Varmt välkomna!