Clickerkurs (3/3-7/4)

Detta är en kurs som vänder sig framförallt till dig som är intresserad av att “tänka till lite extra” när du arbetar med din hund. Som vill bli en skickligare hundtränare.

Preliminära tider: torsdag 19 – 21, 3/3 (teori utan hund), 10/3, 17/3, 24/3, 31/3, 7/4.

Vi som håller kursen

Maria Venhammar, 072-5572419, mariavenhammar@gmail.com

Jane Ahlberg, 0707-900965, jane.ahlberg@hotmail.com

+ ev medhjälpare

Kursbeskrivning: Du får lära dig grunderna för operant inlärning, även kallad “delfinträning”. Mycket förenklat: du talar inte om för hunden att den gör fel, utan du observerar, markerar/clickar och belönar (exv med en godbit) när den gör rätt.

Du talar om för hunden exakt när den gör rätt med hjälp av en clicker, en liten grej som ger ett snabbt och tydligt ljud ifrån sig när du trycker på den.

Plats: Råådalens BK, i klubbstugan. Löptik måste ha tikskydd på sig.

Deltagare: 6 -8 ekipage.  Hundens ålder har ingen betydelse.

Krav: hunden måste kunna arbeta med andra hundar nära utan att bråka.

Kursavgift: 1200:- (+ du måste vara medlem i Råådalens BK)

Anmälan/medlemsskap: Om du är intresserad av att delta på kursen så anmäl dig senast 15/2  till mariavenhammar@gmail.com . Kursavgift skall betalas till bg 5646-9000 (MV’S Hund- och Hundägarutbildning), senast en vecka efter att du fått en bekräftelse på att du kommit med. Ange namn och kurs. Mer info om medlemskap hittar du under ”Bli medlem” på hemsidan (www.raadalensbk.se )

Kursinnehåll:

Teori om hur clickerträning fungerar.

Att lära sig hur man gör rent praktiskt.

Att lära hunden olika trix.

Att lära sig ett sätt att lösa problem.

Fika: tar du själv med om du vill ha.

• Du måste ha gällande hemförsäkring eller annan försäkring som täcker skada din kan orsaka.
  • Din hund måste vara vaccinerad mot valpsjuka.