Clicker-kurs(23/11-28/12)

Detta är en kurs som vänder sig framförallt till dig som är intresserad av att “tänka till lite extra” när du arbetar med din hund. Som vill bli en skickligare hundtränare.
Preliminära tider:
torsdag, 23/11 (teori utan hund), 30/11, 7/12, 14/12, 21/12, 28/12, 19 – 21

Vi som håller kursen:
Maria Venhammar, 072-5572419, mariavenhammar@gmail.com
Jane Ahlberg, 0707-900965, jane.ahlberg@hotmail.com

Kursbeskrivning: Du får lära dig grunderna för operant inlärning, även kallad “delfinträning”. Mycket förenklat: du talar inte om för hunden att den gör fel, utan du observerar, markerar/clickar och belönar (exv med en godbit) när den gör rätt.
Du talar om för hunden exakt när den gör rätt med hjälp av en clicker, en liten grej som ger ett snabbt och tydligt ljud ifrån sig när du trycker på den. Kommer att finnas på kursen att köpa.

Plats: Råådalens BK, i klubbstugan.

Krav: Löptik måste ha tikskydd på sig. Hunden måste kunna arbeta med andra hundar nära utan att bråka.

Deltagare: 8 ekipage. Hundens ålder har ingen betydelse.

Anmälan: Om du är intresserad av att delta på kursen så anmäl dig senast 12/1 till mariavenhammar@gmail.com.

Kursavgift: 1800:- till bg 5646-9000 (MV’S Hund- och Hundägarutbildning), senast en vecka efter att du fått en bekräftelse på att du kommit med. Ange namn och kurs.

Medlemskap: Du måste vara medlem i Råådalens BK. Mer info om medlemskap hittar du under ”Bli medlem” på hemsidan (www.raadalensbk.se )

Kursinnehåll:
Teori om hur clickerträning fungerar.
Att lära sig hur man gör rent praktiskt.
Att lära hunden olika saker.
Att lära sig ett sätt att lösa problem.
Fika: tar du själv med om du vill ha.
Du måste ha gällande hemförsäkring eller annan försäkring som täcker skada din hund kan orsaka.

Som medlem i Brukshundklubben får Du bl a följande:

Tidningen Brukshunden.

Tillgång att träna på klubbens marker.

Kontakt med kunniga instruktörer och lärare.

Erbjudande att delta på temakvällar och föreläsningar.

Möjligheter till utbildning av Dig själv som hundägare i träningsgrupper.

Rätt att tävla.

Möjligheter till utbildning av Dig själv om Du vill bli exempelvis instruktör eller tävlingsledare.

Olycksfalls försäkring inom ramen för organiserad verksamhet.

Och inte minst  –  många nya vänner.