Patrullhundskurs 8/4-13/5

i samarbete med STUDIEFRÄMJANDET

Nyfiken på patrullhund (både för bruks och inom det gröna). Patrull är en gren där det förutom spår och lydnad ingår att hunden ska upptäcka luftvittning och ljud från människor inom ett begränsat område. Vi kommer att fokusera på ljud, vind och spårupptagsmarkeringar under denna kurs.

Obs! Man blir inte utbildad/placerad i hemvärnet bara för att man går denna kursen.

Håller i kursen gör:

Johanna Karlsson, +46703217393

Tid: Måndagar start 8/4 med teori och utan hund kl 18-20

15/4, 22/4, 29/4, 6/5,  13/5

Plats: Råådalens brukshundklubb (se karta på www.raadalensbk.se)

Deltagare: Max 6 ekipage.

Fika: Du tar själv med fika om du vill ha.

Vaccination: Ta med vaccinationsintyg vid första träffen.

Länk till anmälan: Patrullhund

Kursavgift: 1400 kr betalas till bg: 679-0984, ange namn och kurs. Betalas senast den 2024-03-29.

Medlemskap: Du måste vara medlem i Råådalens BK. Mer info om medlemskap hittar du under ”Bli medlem” på hemsidan (www.raadalensbk.se).

Försäkring: Du måste ha gällande hemförsäkring eller annan försäkring som täcker skada din hund kan orsaka.

Förkunskaper:

Ha gått valpkurs/allmänlydnadskurs eller motsvarande.

Du måste även ha tillgång till bil eftersom en del av kursen genomförs på Söderåsen.

Kursens innehåll:

Vindlära, belöning och motivation av hund, figurantarbete, spår och såklart patrullering där man lär sig läsa sin hund.

Som medlem i Brukshundklubben får Du bl a följande:

Tidningen Brukshunden.

Tillgång att träna på klubbens marker.

Kontakt med kunniga instruktörer och lärare.

Erbjudande att delta på temakvällar och föreläsningar.

Möjligheter till utbildning av Dig själv som hundägare i träningsgrupper.

Rätt att tävla.

Möjligheter till utbildning av Dig själv om Du vill bli exempelvis instruktör eller tävlingsledare.

Olycksfalls försäkring inom ramen för organiserad verksamhet.

Och inte minst  –  många nya vänner.