Information för dig som ska gå kurs

Viktigt att veta

Betalning
Ska vara klubben tillhanda senast 7 dagar innan kursstart, om inget annat anges i kursinbjudan.

Betalning sker till

bg: 679-0984, ange namn på kursdeltagaren + vilken kurs, om inget annat anges i kursinbjudan.

Medlemskap i Råådalens BK krävs, Länk till SBK Bli medlem

Inför kursstart
Vi vill att både du och din hund ska må bra på våra kurser och tar stor hänsyn till hundens mående. Berätta gärna för oss före vi startar om din hund upplevt något jobbigt idag. Kanske veterinärbesök, eller ett hundmöte som inte gått bra. Då kan vi visa speciell hänsyn till det under kursen. Det ska vara roligt att vara hund. Och det ska vara roligt att lära hunden.

Förbered hunden

• Rasta hunden innan kurs, men lagom. Den ska orka vara med på kurs.
  • För en del hundar innebär en långpromenad många intryck och en trött hund orkar inte. Andra behöver bli av med lite spring i benen. Du känner din hund bäst och förbereder så som du tycker blir bra.
  • Kom gärna 10 minuter före kursstart så hunden får vänja sig vid miljön.
  • Ta med gott godis (gärna mjukt), en ärtas storlek, eller mindre ändå till de små hundarna.
  • Ta med gott om godis. Just på kurs går det ofta åt mer än man tror.
  • Ibland ombeds du ta med en leksak för en del övningar. Förbered gärna hemma genom att leka med hunden med en leksak du kan ”dra i marken” Knyt gärna ett rep i leksaken.
  • Ta med en filt eller enklare bädd till hunden, vi behöver den i en del övningar och pauser.
  • Ta med vattenskål så vi minskar smittorisken för eventuella sjukdomar. Ta med egen vattenflaska av samma anledning.
  • Ha på dig bra kläder och det är bra om du hinner äta och varva ner före kursen. Att komma stressad till kurs kommer påverka din hund. Blir du sen till kursen ska du rasta av din hund och andas ut lite innan du hoppar med i undervisningen.
  • Har du frågor så finns alltid utrymme för det både under kursens gång och efter kursen. Du är också välkommen att maila eller ringa om du vill.

På kursen

Du parkerar på stora parkeringen. Toaletten är i den gula boden bredvid klubbstugan.Där  finns även en soptunna för hundbajspåsar och annat skräp.

Rastning av hunden, tvärs över vägen finns ett fint strövområde, rasta gärna där men var noga med att plocka upp efter din hund.

Hundarna ska inte hälsa eller leka med varandra på kursen. På kursen ska du och din hund fokusera på varandra.

På kursen varvar vi teori och praktik. Vid en del tillfällen ska hundarna vila. Låt dem vila och koncentrera dig på att lyssna. Om du smygtränar under vilan kommer din hund vara mer trött och okoncentrerad när vi börjar praktisera igen.

Avbokning av kurs

Observera att din anmälan är bindande.

Du kan kostnadsfritt avboka din plats upp till 7 dagar innan kursstart, vid avbokning senare så återbetalas halva kursavgiften. Vid bokningar senare återbetalas ej kursavgift.

Har man påbörjat kursen har man endast möjlighet att få tillbaka kursavgiften om man kan uppvisa läkarintyg alt veterinärintyg.

Ovanstående gäller om inget annat anges i kursinbjudan.

Försäkringar

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (lag 2007:1150) råder strikt hundägaransvar vilket innebär att du är ansvarig för din hund även på våra kurser. Se över hundens försäkring och din hemförsäkring så den täcker skador om olyckan är framme. Genom ansvarsskyddet i hemförsäkringen kan du få hjälp att ersätta både sak- och personskador som din hund orsakar.