Eva Hurtig

Eva heter jag och jag har varit aktiv i brukshundklubben sedan runt 1986-87.
Är utbildad i den gamla utbildningen – där man blev A – SBK instruktör och då fick hålla samtliga kurser på klubben. Sedan har jag gått specialutbildningar inom spår, rapport och sök.
Har även utbildat 2 st tjänstehundar inom flygvapnet.

Jag har provat på det mesta med mina hundar genom åren, men de saker jag brinner mest för är lydnad, dirigerings/apporteringsövningar, spår och rapport, fast egentligen gillar jag ALLT som man kan göra med sin hund.
Det som jag inte har utövat särskilt mycket är freestyle och agility. Det som satt stopp för dessa aktiviteter är mina knän och tiden.

Tävlat är något som jag gjorde väldigt mycket med min första B. Collie. Har även vallat med båda mina B. Collier.
De efterföljande hundarna har jag tävlat något litet med, då jag inte uppskattar detta lika mycket som förr.
Nuförtiden gillar jag mest att bara jobba med mina hundar och ha det trevligt tillsammans. Har dock alltid i baknacken att jag ev. skall ut och tävla, när jag tränar.

Dagens hundar (2020) är Pluto, en 4-årig Vorsteh hane, som är uppflyttad till lägre klass rapport, lydnadsklass I och godkänt anlagsprov i viltspår.
Andra hunden är en Bolonka – rysk liten sällskapshund på 8 månader – en liten hovnarr till Pluto, som hänger med på ALLT.

Som instruktör är jag nog ganska rak på sak mot mina kursare. Det som jag gillar allra mest med att vara instruktör, är att hjälpa förarna när de har problem med sina hundar (problemhund/hundproblem) … finns inget bättre än att se hur tillit och en bra relation växer fram hos ekipaget, där det inte fanns något innan.

Min egen filosofi är att jag bestämmer, men att vi bygger på ett relationskonto hela tiden. Detta görs via olika saker varje gång vi är ute.
Det viktigaste är att vi har roligt ihop och att de vill vara med mig istället för andra hundar.
Mitt motto är: Man får den hund man förtjänar och vad detta innebär … ja det får var och en lägga i själva.