IPO-R KURS, NYBÖRJARE (23/3-20/5)

Håller i kursen gör:

Maria Venhammar, 072-5572419, mariavenhammar@gmail.com

Jane Ahlberg, 0707-900965, jane.ahlberg@hotmail.com

torsdag 19-21,  23/3, 30/3, 6/4, 13/4, 20/4, 27/4

lördag 9.30-12.30, 6/5 (spår) + 20/5 (sök)

Deltagare: 6 ekipage.

Kursen

• IPO-R betyder: Internationell Prövningsordning Räddningshund, och är en av Svenska Brukshundklubbens tävlingsgrenar. Grenen är en räddningshundsport med internationella regler.
  • Du kan tävla i spår, ytsök och ruinsök. Proven är utformade med verkliga räddningshundsinsatser i grunden. Alla gör ett lydnadsprogram som också är anpassat till utbildningen för räddningshundar.
  • Grenen stimulerar samarbete mellan förare och hund.
  • Hunden bör ha bra nerver, stor arbetslust och stort intresse för främmande människor. Du behöver inte ha en utbildad räddningshund för att delta. Alla hundar oavsett ras, även blandraser, är välkomna.
  • Är du intresserad av IPO-R ska du läsa igenom reglerna som finns på Svenska Brukshundklubbens hemsida under “Tävlingar/prov” och sätta dig in i dem. Sök också på Youtube så kan du se en del klipp från tävlingar.
  • Föraren bör ha både tid och intresse att lägga på träningen.
  • På kursen fokuserar vi på lydnaden, men går också igenom spår och sök.

Krav

• Du har helt klart ett tävlingsintresse.
  • Hunden måste kunna arbeta med andra hundar nära utan att bråka.
  • Hunden måste var orädd för skott.
  • Det är en fördel om hunden tycker om människor.

Plats: Råådalens Brukshundklubb + spår- och sökområden

Anmälan: Om du är intresserad av kursen så anmäl dig till mariavenhammar@gmail.com senast 12/3.

Kursavgift: 2700:- till bg 5646-9000 (MV’S Hund- och Hundägarutbildning), ange namn och kurs. Betala senast 1 vecka efter att du fått bekräftelse på att du kommit med på kursen.

Medlemsskap: Du måste vara medlem i Råådalens Brukshundklubb. Mer info om medlemskap hittar du under ”Bli medlem” på hemsidan www.raadalensbk.se .

Du måste ha gällande hemförsäkring eller annan försäkring som täcker skada din hund kan orsaka.